Jos et menesty niin kuin haluaisit ja pystyisit, se johtuu yksinkertaisesti siitä, ettet ole määritellyt tavoitteitasi riittävän selkeästi.”
Paul J. Meyer, LMI:n perustaja
Onko parempaa aikaa kuin nyt?
Kun arki vie mennessään ja tapahtumat vyöryvät eteen jatkuvana virtana, ei ole helppo löytää hetkeä, joka tuntuisi sopivalta itsensä tai organisaation kehittämiseen. Taistelemme päivittäin samojen ongelmien kanssa, puskemme tarjousta toisensa perään ja selitämme kerta toisensa jälkeen, miksi deadline oli määritetty liian tiukaksi eikä ollut ollenkaan realistista alun perinkään kuvitella, että projekti valmistuisi sellaisessa aikataulussa. Joku muu on ehkä tehnyt kaupat, sopinut hinnan ja aikataulun ja tekijöille se tulee annettuna.
Kapulan siirtyminen myynnistä suunnitteluun tai tuotantoon on aina kriittinen kohta ja vain harvoin se tapahtuu joustavasti ja saumattomasti. Miten yleistä onkaan kiukuttelu ja harmittelu puolin ja toisin, kun asioita ei vain ymmärretä tuon kuilun toisella puolella. Monesti tuntuu, että ihan tahallaan tehdään kiusaa. Vai eikö siellä ollenkaan välitetä tosiasioista? Aikataulut on tehty noudatettaviksi. Myyjällä on parempaakin tekemistä kuin selitellä myöhästymisten syitä.
Esimiehellä on tärkeä rooli toimintatapojen luomisessa ja muovautumisessa. Hänen tulee puuttua sopimattomaan tai epätoivottuun käytökseen ja vahvistaa toivottua. Mutta usein hän on yhtälailla itse niin kiinni samassa kulttuurissa kuin muutkin, ettei tapojen muuttaminen ole helppoa. Aikaa kuluu helposti erilaisten epäselvyyksien selvittelyyn, niistä johtuvien sotkujen ja riitojen ratkomiseen ja turhien keskeytysten käsittelyyn. Jos ohjeet ovat epäselviä, toimintatapoja mietitään joka kerta uudelleen eikä välttämättä olla edes ihan varmoja, kenellä on vastuu asian tekemisestä tai päättämisestä, ollaan kaukana tehokkaasta työajan käyttämisestä.
Monessa yrityksessä puhutaan sisäisestä asiakkuudesta, kun yritetään saada tiettyä osastoa tai toimintoa ymmärtämään, että heidän kuuluu palvella muita ystävällisemmin, nopeammin ja paremmin. Mutta asiakaspalvelu on vain myynnin termi, joka toimii aidossa asiakasrajapinnassa, jossa raha liikkuu ja asiakas tekee valintansa joko olla asiakkaana tai ei, sen mukaan, miten asiakkuutta hoidetaan. Asettaako tällainen ajattelu vain osastot entistä kauemmas toisistaan? Vaikka selväähän on, että molempia tarvitaan, niin myyntiä kuin tuotantoa tai suunnitteluakin, jotta asiakasta voidaan palvella. Samassa veneessä, rinta rinnan, yhdessä koko firma kohti yhteisiä tavoitteita. Tavoitteet pitää vain tehdä selviksi kaikille, jokaista henkilökohtaisesti innostavassa muodossa. Niissä pitää olla RYTMI: niiden pitää olla realistisia, ymmärrettäviä, toiminnallisia, mitattavia ja innostavia!
Mitä sitten voisi tehdä? Valmennuksissa näen jatkuvasti hienoja kehittymistarinoita, joissa alussa usein jopa täysin utopistisilta tuntuneet tavoitteet puolen vuoden päästä on tavoitettu helposti, kuin itsestään. Voima löytyy rinnalla kulkevan ihmisen avulla omista vahvuuksista ja itsensä tuntemisesta. Pysähtyminen ja arjen tarkkailu tuovat ratkaisuja, joilla kiire vähenee ja ongelmat poistuvat. Pienillä muutoksilla voi olla valtava vaikutus lopputulokseen. Usein tärkeintä on jokin pieni oivallus, joka muuttaa asenteen positiiviseksi hankalaa asiaa kohtaan.
Kiireen keskellä näitä oivalluksia harvoin saadaan. Kiire jatkuu. Samat kuviot toistuvat edelleen.
Onko oikeastaan parempaa aikaa aloittaa muutos, kuin juuri nyt?